Rakétázz az iparágad élére, szokatlan marketing modellekkel

Earl Nightingale az infomarketing biznisz egyik atyja. Az ő anyagait anno még bakeliten tudtad megvásárolni, nem úgy, mint most, hogy „belogolsz” valahova, hogy megnézz egy tréning videót… Talán láttad az „Alapító” című filmet, ahol Ray Kroc a kocsijában, egy bakelit lemezen hallgatott egy motivációs anyagot. Earlnek pedig volt egy slágere, egy olyan bestsellere, aminek a címe az volt, hogy „The strangest secret” vagyis „A legfurcsább titok”.

Ez egy értékesítőknek és vállalkozóknak szóló tananyag, amiben van egy arról szóló rész, hogy megfigyelte: amikor valaki új bizniszbe kezd, akkor tipikusan megnézni, hogy a többiek mit csinálnak és ő is azokat a modelleket követi. Ennek pont az az eredménye, hogy egyre butább másolatok jönnek létre. Az ilyen másolással létrejött cégek egyre idiótábbak, főleg a marketingjükben. Earl tanácsa az volt, hogy nézd ki magadnak a legsikeresebbet, aki a legtöbbet keres azon a piacon, és próbálj meg tőle tanulni – vagy ha nincs ilyen, akkor nézd meg mit csinálnak a többiek és szisztematikusan csináld az ellentétét!

És itt van a lényeg, itt van a kutya elásva. Emlékszel még a Monster storyjára? Egy olyan céggel szállt szembe, aki akkor már uralta a piacot. Kis büdzséjük volt és kis cégként nem sok jövőt jósolhattak akkoriba nekik, de szisztematikusan végignézték, hogy miben tudnának radikálisan eltérni a konkurenstől (pl íz, méret) és mindig az ellentétét csinálták. Be is jött.

Nézzünk meg néhány ilyen példát, amik inspirálhatnak és felszakíthatják a kreativitásod korlátait, hogy képes legyél máshogy tekinteni a cégedre és az iparágadra. Hozok néhány példát, más iparágakból, és gondolkozz el rajta, hogyan tudnád átültetni a sajátodba. Nehogy elkezdd nekem, hogy „De az teljesen más”, meg „Az én cégemmel ezt nem lehet megcsinálni”. Légy kreatív, tedd bele az idődet és az energiádat! 😉 Pont azért, mert nem a Te iparágadról szól, fog újszerű lenni nálad!

L’Oréal Kínában

Kínában a L’Oréal létrehozott egy kísérleti boltot. A pandémia alatt nagyot zuhant a boltok forgalma és az online-é volt a főszerep. Viszont miután kinyíltak újra az üzletek, rengeteg új is nyílt a már meglévők mellé, akkor érezték, hogy az összes egyforma, és kellene valami más. Ők szerettek volna valamit változtatni és nyitni az új vevők felé, ezért egy teljesen új koncepciót találtak ki.

Párizs Shanghaiban

Ennek a bemutató boltnak az alapkoncepciója az lett, hogy teremtsenek egy olyan környezetet, mintha Párizsban lennél. Betettek egy biciklit, elé egy képernyővel, és ha tekertél, olyan volt, mintha Párizsban bringáznál. Persze ez jól hangzik, de ez nem egy hatalmas újdonság. Viszont minden kilométerért bónuszpontokat kaptál, amit levásárolhattál a boltban. Na ez már nem hangzik rosszul, ugye?

Van a boltban egy olyan „állomás” ahol kamerával elemzik az arcodat és a bőrtípusodhoz javasolnak Neked termékeket. Kicsit olyan, mint például az Instagramon a filter, mert meg is mutatja, hogy az adott alapozó vagy rúzs hogyan állna rajtad.

Van ezen kívül még egy app is a bolthoz, és ha megtetszik valamelyik terméke, akkor megmutatja virtuálisan, hogy hol találod a boltban. Az appnak nem csak ez az előnye, hanem ha be szeretnél menni a boltba, akkor az appon keresztül kell időpontot is foglalnod.

Egyrészt maga a bolt is zseniális, viszont ez, hogy összekötötték az appal, még fantasztikusabbá teszi. Nulláról kitalálni ezt az egészet és megcsinálni, nem volt olcsó mulatság, viszont itt magáról a koncepcióról, a szemléletről van szó, hogy nézd meg, egy kozmetikai cég is hogyan tudott megváltozni. A kérdésem az, hogyha újra kellen tervezned nulláról a webshopodat, boltodat, Te hogyan csinálnád, hogy minél nagyobb ügyfélélményt adj a vásárlóidnak? Na ezen kell elgondolkoznod.

BONOBOS

A BONOBOS kívülről olyan, mint egy sima ruhabolt – de csak kívülről. Veled előfordult már, hogy bementél egy üzletbe de a kiszemelt ruhából nem volt a méretedben? Na itt ez nem fordulhat elő. Minden ruhából, mindegyik méretből van pontodan egy darab, amit fel tudsz próbálni, és ha tetszik, akkor online megrendelik Neked. Te pedig szatyor és cuccok nélkül, szabad kézzel sétálhatsz ki a boltból, és csak a csomag megérkezésére kell várnod. Hatalmas ötlet és üzlet is.

Az Apple üzlet

Láttál már Te is Apple boltot? Nem a hazai viszonteladókra gondolok, hanem egy igazi Apple boltra. Nincs felirat, csak egy logó. Nincsenek polcok, csak asztalok. Nincs pénztár! Na várjunk, akkor egy Apple boltban minden ingyen van??

Először is, amikor bemész, akkor az ajtóban áll egy „portás”, aki megkérdi, miben segíthet. Ha például egy új iPhone felől érdeklődsz, akkor beszól rádión egy munkatársának és kapsz egy személyes szakértőt. Mintha az OBI-ban mikor bemész és szeretnél venni egy ütvefúrót, akkor melléd állítanának egy „ütvefúró specialistát” aki minden kérdésedre tud majd válaszolni. Ezután, ha választottál, akkor megnézi Neked, hogy van-e készleten, majd ott nála, a telefonjára erősített leolvasóval ki is tudod bankkártyával fizetni. Nem kell sorba se állnod meg semmi, hanem egyből fizetsz és mehetsz is.

Egy ilyen boltban van sales, bármit megvehetsz. Van szerviz, visszaviheted a cuccod, ha probléma van. Van a genius, ami azt jelenti, hogyha mondjuk egy funkciót nem tudsz, vagy szoftver problémáról akarsz kérdezni, akkor egy szakértő jön és segít. És van oktatás is. Ezekben az Apple boltokban van kész tréning napirend, ami azt jelenti, hogyha nem megy az iMovieval való szerkesztés, akkor bejelentkezhetsz különböző nehézségű kurzusokra és ott megtanítják Neked a dolgokat és gyakorolhatod is.

Teljesen máshogy működik az üzlet, mint egy hagyományos. Persze erre mondhatják az emberek, hogy „Nekik könnyű, mert ilyen nagyok”. Én erre csak annyit mondok, hogy azért lettek ilyen nagyok, mert ilyen hozzáállással dolgoztak az eleje óta. Mindenkinek megvan a lehetősége rá, hogy lemásolja, csak senki nem teszi meg.

A Warby Parker story

2010-ben kezdték a céget és hamar az ismeretlenségből az iparág élére tudtak repülni. Hogyan? Kivágták a felesleges szereplőket, közvetítőket a sorból és saját gyártású szemüvegeket kezdtek el forgalmazni, először csak webshopban. Rendelhettél 5 keretet és ha mondjuk csak egy tetszett, 4-et visszaküldhettél és egynek az árát vonták csak le, ami 95 dollárba került. Könnyű helyzetben vagy Te is és Ők is, mivel az összes keret 95 dollár, így nem kell sokat gondolkoznod rajta. Először csak online, majd egy országos hálózatba építették ki a a márkát. Egyből a gyártótól a vevőhöz jut a termék, a felesleges közvetítők helyett, így nem csak magasabb a profit, de rugalmasabb az egész folyamat és így tudták meghódítani a piacot.

Rent The Runway – a Luxus ruha kölcsönző

Ennél a cégnél az a lényeg, hogy luxus ruhákat bérelhetsz ki néhány napra, tipikusan a vételár tizedéért. Megnézed az Oscar díjátadót, megtetszik valakinek a ruhája és a másnapi koktélpartyra már ki is bérelheted. De nem ez a zseniális. Hanem, hogy válthatsz bérletet is, pont mint egy könyvtárba. Odamész, kiveszed a ruhát, elviszed, visszahozod majd kiveszel egy másikat is, egy fix havidíjért. Ugyanez a modell már működik luxus órákkal, luxus autókkal is.

De nem kell ilyen messze menni, mi pont ezért csináltuk meg a gotomarketinget, az ország legnagyobb marketinges tudástárát, hogy úgy használhasd, mint a Netflixet. Egy havidíjért az összes anyaghoz hozzáférsz, belenézhetsz mindenbe és akkor és azt a videót nézed meg és tanulod meg, amelyiket szeretnéd. Ezek a modellek sokkal jobban illeszkednek a mai vásárlási szokásokhoz, mint a birtoklás. Az emberek szeretnek gyakran váltogatni valamit és ha adsz nekik hozzá egy bérleti konstrukciót, akkor meg is fogják tenni.

Oké, de mi a lényeg??

Hagyd abba, hogy ugyanazt és ugyanannyiért kínálod mint a konkurensed! Használd a fantáziádat, nézz meg más országokat és más iparágakat, hogy mit csinálnak máshogy és tanulj tőlük. Pont a napokban volt egy poszt a gotomarketing Facebook csoportjában, ahol az volt a kérdés, hogy a tagok mit csinálnak másképp, mint általában a piaci szereplők. És ömlöttek a válaszok. Mert a tagjaink tudják, hogy a pénz nem abban van, amit árulsz, hanem ahogyan árulod.

Gábor is ennek köszönheti a sikereit. Anno mikor elkezdte, még kétféleképpen lehetett marketing tanácsadót bérelni: óra vagy projektdíjban. Gábor ennél többet szeretett volna, máshogy akarta csinálni. A nyelviskoláktól megtanulta azt, hogyan kell tananyagokat készíteni. Kriszta, akinek tanári diplomája van, hozta a tréningeket. Majd megnézték, hogy milyen magazin előfizetések vannak és megcsinálták a saját, Marketing Navigátor n. magazinjukat. Később elkezdtek konferenciákat szervezni, de olyanokat, amiket itthon előtte még senki. Egyszerre volt kiállítás, konferencia és vásár.  És a gotomarketing is innen jött, hogy Gábor szerette a könyvtárakat, mindig is volt könyvtárbérlete és így megalkották a sajátjukat, csak éppen marketingeseknek.

Jegyezd meg, talán ez a legfontosabb tanulsága a mai cikknek:

A pénz nem a cuccban van, a pénz a marketing modellben van. A pénz nem abban van amit árulsz, hanem ahogyan árulod.