Jó a terméked, a szolgáltatásod. Tisztességesen szolgálod ki a vevőidet. Kommunikálsz. Próbálsz hirdetni. De valamiért még sem indul be a céged! Vagy beállt egy olyan szintre, amivel nem vagy elégedett. Gábor rengeteg olyan üzenetet kap, hogy  „Nagyon tetszik amit csinálsz, nem akarok sokat kérni, csak segítesz megmondani, hogy miért nem indul be a cégem végre?” Ezen szeretnénk Neked segíteni. Vedd át ezt az alábbi néhány pontot, mert az öndiagnózis néha segít megmutatni, mi a baj.

10. Sosem kérdezted meg, hogy miért nem veszik

Kifejlesztesz egy terméket, futtatsz egy kampányt, még sem vásárolják.  Erre átalakítod a reklámodat vagy elkezdesz még többet költeni rá – de nem jön be. Mit csinálj? Menj oda egy ügyfeledhez és kérdezd meg! Mondd el neki, hogy ezt pont olyanoknak fejlesztetted mint ő, és nincs semmi elvárás vagy nyomás, de szerinte mi a baj? Lehet, hogy nem hallott róla? Akkor rossz a reklám célzása. Lehet, hogy hallotta, de nem elég izgalmas neki? Akkor gyenge a termék leírás. Kérdezd meg és kiderül.

9. Nincs slágerterméked #BCG

Kezdjük az elején. Mi is az a slágertermék? Az a terméked, ami a fő bevételedet hozza. Amikor kihozod az új szériát belőle, akkor elkapkodják a boltokból, ha pedig szolgáltatás, akkor sokan igénybe veszik. Minden cégnek kell egy slágertermék a portfóliójába!

A Boston Consulting Groupnak van egy stratégiai módszere, az úgynevezett BCG-mátrix, ami az alábbi 4 kategóriába sorolja termékeket:

  • Problémás gyerek. Az a termék amiben látsz fantáziát de nem biztos, hogy elindul, mert még nagyon új. Lehet, hogy lesz belőle valami, lehet, hogy nem.
  • Emelkedő csillag. Egy új termék ami elindult, és felfele tör az ég felé az eladási számokban.
  • Fejőstehén. Egy érett, bevált termék, ami nagy volumenben megy, jó profit rátával. A céged bankszámlájára a legtöbb pénzt ez hozza.
  • Döglött kutya. A termék, amit már ki kell vezetned a piacról, mert többe kerül a hirdetése, mint amennyi profitot hoz és csak viszi az idődet.

Gondold végig, hogy a Te termékeid közül mi melyik kategóriába tartozik! Mert ezen folyamatosan dolgoznod kell, hogy legyen mindig emelkedő csillag és fejős tehén is a portfóliódban. Ha nincs ilyen, akkor a termék marketingedben van hiba, ott van a dugulás.

8.Nincs belépő terméked / csalid

Vegyük a Marketing Commando példáját. Itt se Gábor konzultációja van behirdetve, hanem a blog cikkek, a Marketing Riport, a social média csatornák. Ezekkel lehet szépen felépíteni a bizalmat, megfogni az új ügyfeleket és növelni a követőbázist. Majd jöhet utána szépen sorban a gotomarketing és a Kisvállalati Marketing Biblia is. Te mit hirdetsz, mi a fő csalid? Ha mondjuk van egy kávémárkád, akkor pl egy jó blog lehet az, amiben arról írsz, hogy hogyan tud otthon finomabb kávét csinálni 3 lépésben, majd utána add el neki a kávékönyvedet, mielőtt még a fő termékeddel nyomulnál. Ezzel teszed be az első lábad az ügyfeledhez, a csaliddal, vagy a fizetős belépő termékeddel. Gondolj az IKEÁ-ra: vajon miért olyan olcsó ott a hotdog?

7. Nem vagy hiteles

Ha látja a potenciális ügyfeled a hirdetésedet és felmegy a honlapodra, akkor látnia kell, hogy benned megbízhat. Lehet, hogy Te teljesen megbízható vagy – csak épp nem látszol annak. Hát kommunikáld! Írd le: mióta foglalkozol a szakmáddal? Milyen sikeres ügyfeleid vannak? Milyen diplomáid, sajtómegjelenéseid? Írd le azokat a tényeket, amik miatt bizalmat fognak Neked szavazni.

Biztos Te is belefutottál már ilyenbe, hogy felmentél egy cég honlapjára, mert tetszett a hirdetése. De amikor elkezdtél kutatni, hogy ki forgalmazza azt a terméket, akkor megingott a bizalmad benne és inkább nem vásároltál. Miért? Mi hiányzott? Na ilyen szemmel gondolkozz, amikor a saját oldaladat nézed át.

6. Nem teszed a vevő orra elé #disztribúció

Sokan azt gondolják, ha van egy webáruházuk az elég, mert a vevő majd onnan fogja megrendelni a terméket. Na ez egy nagy tévedés. Ha mondjuk labdákat árulsz, akkor a vevőd ki akarja majd próbálni és ha azt nem tudja megtenni egy boltban. Ergo a konkurensednél fog vásárolni, akinél pattogtathat párat. Még az is lehet, hogy nálad olcsóbb – mégis nála veszi meg.

Gondold végig, hogy vajon a Te termékedet hol keresi először a vevőd? Hova megy először, hogy azt megvegye? Lehet az egy szakmai konferencia, egy kiállítás, vásár, vagy valamelyik hipermarket. A disztribúciót nagyon komolyan kell venni, a marketing egyik legfontosabb eleme! A Kisvállalati Marketing Biblia vagy a Szövegírás Szenvedéllyel sem azért található meg sok könyvesboltban, mert akkora hasznot hoznak, hanem mert az a cél, hogy aki besétál egy könyvesboltba és ilyen témában keresgél, az találkozzon ezekkel a könyvekkel. Néha az, hogy kint vagy egy hiper polcán, többet ér márkaépítésben, mint egy tévékampány.

5. Nem hirdetsz

Sokan abban a tévhitben élnek, hogyha kiposztolják a közösségi médiába a termékeiket, akkor megúszták a reklámozást. Igenis, pénzt kell szánni a hirdetésre, hogy minél több emberhez eljusson és megismerjék a termékedet vagy szolgáltatásodat!

Sokan azért nem merik hirdetni, mert azt tanulták, hogy az nyomulás, hogy az öndícséret büdös. Te nyugodtan aludnál akkor, ha a munkád azért veszne kárba, mert a nyitott pénztárcával tébláboló kuncsaftod elől egyszerűen el van rejtve a cuccod? Hirdesd hát a slágerterméked, egy belépőterméked, vagy egy jó csalidat. És ami beválik, arra mehet több is, mert a nyerő lóra teszünk pénzt.

4. Nem tér el a hirdetésed a konkurensétől

Sokan bemennek egy iparágba, körbenéznek, hogy a többiek hogyan hirdetnek és azt gondolják, hogy az bevált, ezért ők is ugyanazt fogják csinálni. Ezzel csak egy baj van: hogy pont ugyanolyan leszel, mint a konkurensed és senki nem fogja felismerni a Te hirdetésedet. Használj valamilyen egyedi megjelenési módot, a logódon kívül, például mint Gábor az instagramján, azt a kis piros csíkot, amire kiírja a poszt témáját.

Fogd meg a hirdetéseidet, takard le a logód és a márkanevedet és hasonlítsd össze a konkurenciáéval. Mennyire hasonlít és keveri össze egy sima vásárló a kettőt? Vagy még jobb, mutasd meg néhány barátodnak, ismerősödnek, hogy ők hogyan látják. Ha nagyon hasonlít, az baj. Akkor változtass, találj ki valami egyedit, különben hiába hirdetsz, ha a konkurensednél csilingel a kassza.

3. Sosem próbáltad szemtől szemben eladni

Ez tipikusan a lusták és az introvertáltak bűne. A személyes eladás az, ahol megtudhatod, hogy életképes-e a terméked. Abban a percben, hogy leülsz valakivel és megpróbálod szemtől szemben eladni neki, két kulcs dologra derül fény:

  • Az egyik az az, hogy mire csillan fel a szemük. Mi az, amiről ha beszélsz akkor egyszer csak előredőlnek és kérik, hogy mesélj még. Na ez az, amit utána ki kell tenned a hirdetésedbe, a sales oldalad tetejére! Lehet, hogy eszedbe se jutott volna magadtól. Lehet, hogy pont rossz dolog van kiemelve mint termékelőny. Nem azt mondod, amit a vevőnek hallania kell.
  • A második, hogy egy személyes találkozón felteszik a hülye kérdéseket, kifogásokat is. Azokat amiket Te teljesen egyértelműnek gondolsz, de ha nem kezeled  a sales oldalon, akkor sok vevőt bukhatsz rajta. Ezzel minden olyan kérdésre választ tudsz adni, ami miatt hezitálnak. Ha „kihúzod a méregfogat”, választ adsz a kifogásaikra, akkor nyugodtabb lélekkel fogják elkölteni nálad a pénzüket.

Lehet, azt gondolod, hogy ezt Te inkább nem vállalod be, és majd megúszod egy hirdetéssel vagy valamivel. Nem… ebbe igenis bele kell állni és kommunikálni kell az ügyféllel, csak akkor érted meg az Ő álláspontját és félelmeit. És csak akkor tudod azokat visszamondani neki a hirdetésben és a sales oldalon.

2. Rossz helyen hirdeted

Ez olyan, mint amikor egy szerelmes levelet rossz ember kap meg és emiatt elkezdődnek a félreértések. A marketingben az első számú stratégiai előny az az, ha Tiéd az éhes tömeg. Ha azoknak tudsz hirdetni, akik épp szeretnének olyasmit venni, mint a Te terméked, vagy akik épp szenvednek egy olyan problémában, amit a Te szolgáltatásod old meg.

Feléjük hirdetsz? A jó közönségnek hirdetsz? Vagy túl széles tömegnek, esetleg túl szűk közönségnek? Ha túl sok embernek fut a hirdetésed, vagy olyan helyen hirdeted, ahol nem a Te célközönséged van, akkor elpazarlod a pénzed és még ellenérzést is válthatsz ki az emberekből. Ha pedig túl szűken, akkor meg pénzt hagysz az asztalon.  Inkább legyen egy jó kis listád, és annak hirdesd ki és mondják azt, hogy „Atyaég, erre vágytam”, mint egy túl szélesre méretezett közönségnek...

1.Az ajánlatod nem versenyképes

Jó a cuccod. Bizalmat szavazott Neked a piac. Hirdetsz, és látja is azt a potenciális ügyfeled. Mégsem Téged választ. Miért? Lehet, hogy egyszerűen csak nem elég versenyképes, amit forgalmazol. Mivel teheted azzá? Innovációval. Jobb árral. Jobb bónusszal. Egy ellenállhatatlan ajánlattal.

Bónusz

Te csak egy fitness tréner vagy? Csak egy fogorvos vagy? Csak egy szövegíró, a sok közül? A marketing fő kérdése: Miért jár jobban a vevőd ha Téged választ, és nem a konkurensedet? Mi erre a KONKRÉT válaszod, indokod? „Azért érdemes minket választania, mert…” Tudnod kell, hogy miben vagy jobb, miben vagy más. Miben vagy első, legjobb, egyetlen –  és el is kell tudnod ezt magyarázni az ő nyelvén. Nem szakmailag és kacifántosan, hanem úgy, hogy a vevőd kristálytisztán értse, hogy Veled jár a legjobban.

Vizsgáld meg ezt a 10+1 okot a cégednél, amiért el lehet dugulva a bevételi forrásod. Hol van elakadva? Melyik ponton, pontokon? Mert ott kell duguláselhárítást végezned, hogy végre beinduljon a biznisz!