Beszéljünk az őszinteségről

Van olyan dolog, amit nem szeretnél ha kiderülne a cégedről? Mennyi mindent akarsz elsumákolni és nem elárulni a piacnak? Biztosan Te is rengeteg dologtól félsz, hogyha kiderül, akkor a potenciális vevőd biztosan nem vásárolna Tőled. Amíg Te ezt gondolod, addig a VinePair megcsinálta az eddigi legőszintébb bor kollekciót. Brutál őszinte címkékkel látták el a boraikat, olyanokkal, mint:

  • „Igyál engem szakítás utáni dühöngéshez és házhoz rendelt kajához”
  • „Jól passzol a munkáról szóló nyavajgáshoz”
  • „Totál kivagyok a baromságaidtól”

Ők pontosan tudják, hogy miért iszol otthon bort és nem kertelnek. Bevállalták és állati nagy siker lett, hatalmas ingyen PR-t kaptak.

Őszinte üzenetek – sikeres cégek

Te most biztosan azt mondod, hogy ezt borral könnyű megcsinálni, de a Te termékeddel lehetetlen. Ismerős az alábbi mondat? „Burkolás kib*szott drágán.” Rengetegen látták, lefotózták, körbeküldték és több száz kép fent is van a Google-on róla. De egy kávézó is képes volt kiírni egy olyat, amit egy nagy multi marketingese sose merne megtenni: „Gyere és próbáld ki, ami egy tripadvisoros nő szerint élete legroszabb kávéja volt” Na azért ez nem piskóta, ugye?

Ilyet csak egy tökös cég mer kiírni. Benned milyen érzést kelt amikor meglátsz egy ilyet? Először meglepődsz … aztán viccesnek tartod … majd szimpátiát is érzel a hely iránt. Te is pontosan tudod, átérzed, hogy milyen az, amikor egy mérges vevő lehúzza a cégedet. De várj, van még itthoni példa is, amit a Csonti Car használt: „Vegyetek autót, mert kell a pénz.” Na ez a Radikális Őszinteség. Amikor nem kertelsz, nem egy újabb 15%-os akciót hirdetsz meg, hanem őszintén hirdetsz. Mennyi használtautós cég van és mégis a Csonti Car az egyik legismertebb márka közülük – nem véletlen.

Gábor egyik legsikeresebb Expo utáni posztja az volt, amikor nem arról írt, hogy mi történt az Expón, hanem azzal kezdte a posztot, hogy bemutatta az 1*-os értékeléseket és kritikákat. És mi történt? Mindenki elolvasta. Pár negatív kritika után persze bemutatta a pozitív visszajelzéseket is mind. Az emberek pedig végigolvasták. De ha nem az „izgivel” kezdi, akkor sokkal kisebb elérése lett volna…

Miért vagyunk oda a radikális őszinteségért és mi az előnye?

1. Mert ritka!

Senki nem meri bevállalni. Emlékeztek Hormonmentes Janka hatalmas sikerére? Tabukat döntögetett azzal, hogy szókimondó volt. Van egy régi vígjáték, amiben egy sikeres pszichológus buszos túrát hirdet meg, amire lehet jelentkezni. Amikor jönnek a pasik, akkor azt mondja: az impotenciával küzdők a baloldali, a korai magömléssel küszködők a jobboldali buszba szálljanak be. Eleinte mindenki tétovázik, de végül szétválik a tömeg és mindenki elfoglalja a helyét a megfelelő buszban. Na ez a radikális őszinteség. Nem kertelünk, nem finomkodunk. Fogadok, hogy a Te iparágadban senki nem mer ilyen őszinte, ennyire nyílt és kendőzetlen lenni!

2. Mert meglepő és humoros

Na erre nem gondoltál, igaz? Kirakja egy kávézó, hogy náluk a legrosszabb a kávé. Mi történik? Instant szimpátia, egy kis nevetés és azonnal van egy érzelmi löket, egy kis dopamin. Mennyivel egészségesebb reakció, mint egy árakció, igaz? Na és persze, már csak azért is ki fogod próbálni 😉

3. Mert önazonos

Vállalod magad? Az önazonos cég az szexi, az magabiztos. Egy önazonos cégnél nincsen vetítés, hanem azt kapod, amit látsz. „Csúnya, de finom” – emlékeztek a Chokito-ra? A fehérje, ami bár rossz ízű de hatásos… Hány cégről tudod elmondani, hogy vállalja önmagát? Hogy nem ordít le róla, hogy kínosan vigyáz az imázsára? Hidd el, a vevő nem hülye és rá fog jönni, ha nem magadat adod.

4. Mert elűzi a rossz vevőket

Rengetegen csak az idődet vesztegetik, vagy ingyen akarja kihasználni a tudásodat. Számukra ez egy játszma, amiben úgy akarnak nyerni, hogy a másik veszít. De ha magabiztos vagy és önazonos, az ilyen vevők azonnal megérzik, hogy átlátsz rajtuk és nem szórakozhatnak veled csak úgy…

A Volkswagen mikor betört az amerikai piacra anno, akkor ott épp a hatalmas autók voltak divatban. Erre jön a VW a kis bogárhátúakkal, és mit reklámozott? „Think small” – gondolkodj kicsiben. Kis parkolóhely, kis fogyasztás, kis fenntartási költség.  Egy vérbeli cowboyt, akinek egy pickup is szűk, ez elriasztotta. De aki értékeli a takarékosat, a környezetbarátot, azoknak rögtön felkeltette a szimpátiáját. Ezzel az őszinteséggel tört be a Volkswagen egy „ellenséges” piacra, hátrányból indulva, egy gyengeségét téve ki az ablakba.

A rossz vevőket a radikális őszinteség messzire kergeti. Olyan számukra ez, mint az a magas frekvenciás síp, amivel a kutyákat kergeted el.

5. Mert eltér mindenki mástól

Amikor az Avis azt hirdette, hogy „Mi csak a másodikak vagyunk” egy olyan kultúrában, ahol a győzteseket favorizálja mindenki, az egy ritka merész lépés volt. Vagy amikor a Corsodil kertelés nélkül kimondta a reklámjában, hogy azoknak ajánlja, akik fogmosás után „vért köpnek” – így, szó szerint. Ez bevállalos. Ez nem kertel. Ezekkel a kampányokkal bemutatták az embereknek, hogy ők eltérnek a többiektől és radikálisan őszintén kommunikálnak. Vagy a Volvo, aminek egy hirdetése az volt, hogy 0-ról 100-ra 12 másodperc alatt gyorsul – viszont így oda mered adni a fiadnak. Ezek a cégek kiemelték a hátrányaikat és gyengeségeiket, kirakták a reklámjaikba „főszereplőnek”, és átfordították azt előnnyé.

Van egy kihívásunk a számodra: Mondj magadról valami radikálisan őszintét. Írd ki egy posztba, kommenteld ide a cikk alá, írd be a gotomarketing Facebook csoportjába (ne aggódj, ott mindenki segíteni szeretne és közösen fejlődni) vagy a Youtube videóhoz. Valami olyat, amit amúgy is sejt rólad a piacod, talán tudják is, de ezzel Te leszel a leghitelesebb.

Legyél Te az első, aki az iparágadban radikálisan őszinte – mármint ha mered bevállalni! 😉