A 7 kreatív reklám kampány leírását a videó alatt találod!

Egy sikeres KKV főleg találékony, igaz?

Míg egy multi izomból, pénzszórással hirdet, addig egy KKV-nak erre limitált a lehetősége. Nekünk főleg a kreativitásunkat kell használnunk. Jó hír viszont, hogy ez olyan, mint az izom: gyakorlással fejleszthető – egészen emberfeletti szintre (és még súlyokat sem kell hozzá emelgetni). Ehhez a gyakorláshoz hoztam ma neked 7 kreatív kampány példát. Olyanokat, melyeket mostanában születtek, valószínűleg itthon szinte senki sem ismeri őket, azaz elsőként tudod bedobni a saját iparágadban. Ez a jutalmad, hogy követed a Marketing Commando-t 🙂 Ígérem, miután elolvastad a cikket, olyan izgatott leszel és úgy tele leszel ötlettel, hogy azt se tudod majd, hova kapj, és mivel kezdj. Na de nézzük is, mik ezek a kreatív kampányok?

Első tipp: a legjobb influencer

Ha nincs pénzed influenszerekre és celebekre, akkor lemásolhatod a Skinny kampányát. A Skinny egy olcsó, helyi TV / Wifi / telefon szolgáltató Ausztráliában. Ők azt gondolták:

„Minek celebekkel reklámozni? Az emberek sokkal jobban hisznek a szomszédjuknak!”

Csináltak egy Budapestnél kisebb városban egy kampányt, ami a következőképpen nézett ki: felosztották a várost 46 körzetre, és mind a 46 körzetben ugyanazt a reklámot adták le. Igen ám, de a szereplője mindig más volt ezeknek a reklámoknak. Mindig egy helyi lakost választottak, aki elmondta, hogy ő is itt lakik ebben az utcában, és azért váltott a Skinnyre mert… És aztán helyi célzású online reklámmal hirdették meg.

Hát nem zseniális? Gondolj bele, hogy szembejön veled a szomszédod egy hirdetésben. Nyilván inkább hiszed el neki, mint egy celebnek, ugye? Manapság olyan jól lehet célozni a reklámokat, hogy ezzel hatalmasat tudsz a piacodon gurítani. Plusz még az ügyfeled is boldog lesz, hogy szerepelhet a kampányodban.

Második tipp: „1 like = 1 ima” helyett

Mit csinálj, ha beszállítóidat durván érintette a pandémia? A Chipotle, ami egy USA-ban található mexikói gyorsétterem, hamar lépett, amikor bejött tavaly a Covid. A beszállítóik mezőgazdasági termelők voltak, akik hirtelen nagy bajba kerültek. A Chipotle erre 1) minden beszállító partnerének regisztrált egy Shopify webshopot, 2) készre megcsinálta, 3) kirakta a saját oldalukra az elérhetőségeiket, mint egy „virtuális termelői piac”, és 4) még reklámokban is támogatta őket.

Összegben ez nem egy nagy befektetés. De a mezőgazdaságban foglalkozó vállalkozások az átlagnál kevésbé vannak jelen az online marketingben, így hatalmas segítség volt nekik. Szerinted, mennyire lettek hűséges partnerek ezután? Jól látszik, hogy nem csak pénzzel, nem csak árengedménnyel lehet segíteni, hanem olyan tudással is, amivel a partnered nem rendelkezik.

Harmadik tipp: gondolkodj kicsiben!

A méret igenis számít! Ha kerestél már a lányodnak / édesanyádnak / szerelmednek egyedi kozmetikumot, akkor biztosan szembejött veled is a Lush. A Lush a pandémia alatt megcsinálta a 30 másodperces szappant. Ez egy olyan kisméretű szappan volt, ami egyetlen kézmosásra elég. Na most gondolhatnád: „Mi ebben a zseniális?”

Ez: megegyeztek ételkiszállítókkal, hogy minden rendelés mellé odatesznek egy-egy ilyen szappant ajándékba. A szappan mellett volt még egy kupon, amivel kedvezményesen tudtál utána rendes méretű szappant vásárolni. Az ételkiszállítók meg kapkodtak az ajánlat után, hiszen ezt igényelte épp a nép!

Békeidőben ezért rengeteget kellett volna fizetnie a Lush-nak, hiszen bekerülni az ételkiszállítók dobozába egy reklámfelület. A pandémia alatt viszont a kreativitás pótolta a pénzt: az ételkiszállítós cég, a vásárlók is (evés előtt amúgy is kezet mosol) és a Lush is jól járt.

Tipp: keress Te is egy céget, aminek a kiszállított dobozain keresztül elérheted a célközönségedet, és kérdezd meg, hogy mit kell tenned azért, hogy bekerüljön abba a Te termékmintád is.

De ebben az esetben a keresztmarketing csak az egyik fontos tényező volt. A másik pedig, hogy nem szokványos méretben adták a terméküket. Te is inkább a hatalmas, giga csokinyuszit veszed meg a húsvéti bevásárláskor, nem a szokványos méretűt, igaz? A Lushnak pont a kicsinyítés vált be. Gondolkozz, a saját terméked méretét hogyan tudod praktikusan növelni vagy csökkenteni úgy, hogy az felkeltse az emberek figyelmét!

Negyedik tipp: „public domain”

A következő kampány egy komoly témára adott kreatív megoldást: a családon belüli erőszak elleni kampányra. Az Amnesty International a Miami Ad School tanulóival közösen csinált egy olyan kampányt, melyeken híres festményeken szereplő nőket mutattak be monoklival, sebbel vagy egyéb sérüléssel, mint például a Mona Lisa.

Ami miatt ez marketing szempontjából zseniális, az kettős:

  • az első, hogy ezeket a műveket mindenki ismeri, így nem lehetett nem észrevenni a változtatást
  • a második pedig, hogy ezek nem jogdíjas alkotások, vagyis nem kell licencdíjat fizetni értük.

Sokszor feltűnhetett már neked is, hogy egy Facebookra feltöltött videót letiltott az oldal, mert nem volt jogtiszta az alá bevágott zene. Viszont egy idő után a különböző alkotások (könyvek, festmények, zenék) visszakerülnek a köztulajdonba, így nem kell utánuk jogdíjat fizetni. Ezeket angolul public domain-nek hívják. Keress ilyeneket a reklámodba. Lehet az könyv, festmény, zene vagy bármi ami eszedbe jut, és már nem jogdíjas. Ha például zenét keresel akkor így keress rá: public domain music. Rengeteget fogsz találni, de vigyázz, a szerzői jogokat még véletlenül se sértsd meg!

Ötödik tipp: a nem-szakács könyv

Postmates: The Best Don’t Cook Book. Szakácskönyvből már Dunát lehet rekeszteni, de talán feltűnt valamilyen turpisság a címben. Igen, ezt egy étterem adta ki és csupa olyan ételnek a receptjéről szól, ami megrendelhető náluk. Inkább le se írják a recepteket, csak frappánsan elkezdik őket, valami vicces szöveggel, majd leírják, hogy „Áhh. Hagyd a francba. Inkább itt a QR kód és rendeld meg tőlünk.” A poénfaktora miatt rengetegen megvásárolták és hatalmas siker lett. A kérdésem: Neked mi / ki az a konkurenciád (mint az étteremnek az otthon főzés) amire tudnál egy ilyen frappáns választ adni. És Te hogyan tennéd?

Hatodik tipp: introvertáltak, gyülekező!

Ha jártál már Mekiben, vagy Burger Kingben, akkor tudod, hogy mi az a Drive Thru. Míg Amerikába az utcán simán leszólítanak és beszélgetésbe elegyednek veled, addig Finnország a világ egyik legintrovertáltabb országa. És miért fontos ez? Mert a Burger King megnyitotta a világ első, csendes drive thruját. Nem sorolják fel, hogy mit rendeltél amikor odaállsz a kocsival, nem kérdik meg, hogy kérsz-e még valami. Egyszerűen felmutatod a rendelésedet, ők a sorszámodat, és már meg is kapod, amit kértél.

Már az Ubernél is van ilyen opció (már ahol engedik őket dolgozni), hogy az autó rendelésénél bekapcsolhatod, hogy csendes utazást szeretnél, és akkor a sofőr nem fog kérdezősködni, beszélgetni. Az emberek egy jelentős hányada introvertált, így fontos velük is foglalkozni. Anno a Marketing Exponál terveztünk egy olyan szobát, ahová ha belépsz, nyugi van: nem lehet senkihez hozzászólni, és senki nem szólhat hozzád. Nincs kapcsolatépítés, beszélgetés, semmi. Olvashatsz, ellehetsz magadban, mindezt csöndben.

Gondolkozz el rajta, hogy az ügyfélköröd ezen részének mit tudnál nyújtani, hogy komfortosabban érezzék magukat? Az extrovertáltak gyakran „lenézik” ha valaki egyedül ül be egy moziba, vagy megy el egy étterembe. Te ne tedd a saját vásárlóiddal, inkább adj nekik alternatívát.

Hetedik tipp: a kreativitás lángja

Az utolsó tippnél egy gyertyás cég hatalmas dobását mutatom be neked. Amikor gyertyákra gondolsz, mi ugrik be, milyen illat? Vanília? Fahéj? Esetleg valamilyen más kellemes illat? A gyertyás cégek rendszeresen mennek csődba néhány év alatt, ezért fontos, hogy ezen a piacon kiemelkedőt alkoss és megkülönböztesd magad a konkurenciától.

Az Earl Of East a pandémia alatt előrukkol egy új illat sorozattal, amik „a normalitás illatait” árasztják. Amivel a lezárások alatt nem találkozol: mozi, kocsma, fesztivál. És hogy bevált-e? Elkapkodták!

Vegyük például a kocsma „illatú” gyertyájukat. A dobozán egy olyan szöveg szerepel, ami leírja egy tipikus péntek esti kocsmai látogatás során tapasztalt illatokat: a kiloccsant sör, a chips, a konyhából kiszűrődő olajszag, a füstös és dohos szőnyeg szaga, a citromos piszoár-illatosító, majd végül a cigarettatartók melankolikus bűze. Ahogyan ég a gyertya, ebben a sorrendben tapasztalhatod meg ezeket az illatokat. Egy biztos: kockáztattak. És hatalmasat nyertek, mert kipróbáltak valami olyat, amit a konkurencia sose mert volna bevállalni!

Merj szembemenni a piacoddal. Nézd meg, hogy ki mit csinál, milyen méretben, milyen technikával és csavarj rajta egyet. Légy kreatív, menj szembe mindennel és meglátod, a vevők díjazni fogják.

Ha érdekelnek hasonló frappáns marketing megoldások, akkor ne késlekedj: csatlakozz a gotomarketing közösséghez és ígérem, annyi ötlettel és segítséggel fogod magad szembetalálni, hogy azt se fogod tudni, merre indulj el! Vagy gyötrődj tovább egyedül – a Te döntésed.