Kepek
Kapocs
 
 
Hallot-r

Top 10 honlap hiba - és hogyan javítsd ki?

 

Lehet, hogy észre sem veszed: honlapod olyan betegségekben szenved, amik nem engedik rendesen funkcionálni. Cikkünk segít a diagnózisban - és a gyógyításhoz is ad pár jó tanácsot.

Wolf Gábor


10. HIBA: A STRATÉGIA NÉLKÜLI HONLAP ESETE

Gondolj vissza: miért is kellett cégednek az a honlap?

Azok az internetes projektek, amik kristálytiszta stratégiai fókusz nélkül indulnak, nem csak a céljukat nem érik el, de a kivitelezés során minden érintettet frusztrálnak.

A leggyakrabb indok, ami honlapok keletkezéséhez vezet: "hogy nekünk is legyen", és "hogy ha valaki tudni akar rólunk, akkor elolvashassa a honlapot". Ezek pedig nem valós indokok. Nem üzleti célok, nem mérhetőek, megvalósulásuk nem ellenőrizhető.

Ráadásul, ha egy cég belekezd honlapja építésébe, akkor minél gyorsabban szeretné azt készen látni. Gyakran egy termék bevezetése, egy kiállítás, vagy egy marketing kampány indulása szab mű-határidőt a honlap elkészültének - ahelyett, hogy azt egy stratégiai cél határozná meg.

Ezért jóval a honlap elkészítése előtt a következőkre kell választ találni:

  • Mi a honlap tényleges üzleti célja? A két legjobb cél: új ügyfelet teremteni, és a régi vevőkkel folyamatos kapcsolatot építeni. Vagy eladni magán a honlapon. 
  • Pontosan ki lesz a honlap célközönsége? Milyen típusú látogatót szeretnénk a honlapon kiszolgálni? 
  • Mit kínál a honlap ezeknek a látogatóknak? Milyen tartalom, milyen szolgáltatások teszik számukra hasznossá, érdekessé a honlapot? 
  • Mi az a fő üzenet, amiről azt szeretnénk, hogy a látogató fejében ott motoszkáljon még sokáig azután, hogy elhagyta a honlapunkat?


9. HIBA: A HIVATALOS HONLAP

Ahhoz, hogy a honlapod szövege "internet-kompatibilis" legyen, bizonyos beidegződésektől meg kell szabadulnod. Előtted van, hogy a rendőrök hogyan fogalmaznak a Kék Fényben? Ugyanaz a hiba a legtöbb honlappal is. Miért?

Az internet teljesen más médium, mint a TV, a sajtó, a rádió, vagy egy prospektus. Az internet sokkal informálisabb, mint bármi más, az illem korlátai itt alacsonyabbak. A látogatók ezt a stílust várják el, erre reagálnak a legjobban.

A Marketing Magazinhoz sem azért választottam a tegeződést, mert nem ismerem az alapvető udvariassági szabályokat. A szüleim rendesen megtanítottak rá, hogy a mások iránti tisztelet egyik kifejező jele a magázódás. Beszélt nyelvben szeretem is. De a statisztikák azt mutatják, hogy az internetre írt információs anyagok jobban működnek informális stílusban. Mint marketinges, Neked is meg kell tanulnod elszakadni a megszokott dolgoktól, és elfogadni a statisztikák eredményeit ahhoz, hogy hatásos szöveget tudj írni.

Próbáld meg ezért közérthető, szleng- és szakkifejezés-mentesre átírni a honlapod fontosabb szövegeit, hogy azt a látogatók szívesebben elolvassák, és hogy jobban hasson rájuk.

Ugyanide tartozik a szöveg alapos feldarabolása. Statisztikai mérések tömkelege bizonyítja, hogy egy adott szöveget egy lapra kinyomtatva elolvassák az emberek, de ha ugyanezzel a szöveggel egy honlapon találkoznak, akkor azt csak átfutják, csak részeket olvasnak el belőle. Egyszerűen nehezebb, fárasztóbb a monitoron olvasni, plusz az internetezők hozzászoktak ahhoz, hogy gyorsan használják ezt a médiumot.

Ezért minden információt le kell rövidítened, hogy csak a lényeg maradjon, plusz az egyéni stílusod. Darabold fel minél kisebb bekezdésekre, és olyan sorokra, amik nem szélesebbek annál, mint amiket itt olvashatsz.

8. HIBA: AZ ELEKTRONIKUS PROSI

Ugye észrevetted, hogy a legtöbb vállalati honlap szinte pontosan olyan, mint egy cégismertető prospektus? Már külön nevet is kaptak ezek az oldalak: "brossúra site"-oknak nevezi őket a szakma. Könnyen lehet, hogy a Tiéd is ilyen, ami azt jelenti, hogy át kell dolgozod. Miért?

Gondolj bele: mit is teszel a legtöbb prosival, amit a kezedbe nyomnak, vagy postán elküldenek, esetleg amit egy megbeszélésen kapsz egy beszállító-jelölttől? És ha azon kevesek közé tartozol, akik ezeket a prosikat nem azonnal dobják ki, vajon hányszor szeded őket újra elő, hogy megint elolvasd?

Pontosan ugyanannyiszor fognak újra ellátogatni a Te brossúra-site-odra azok, akik már egyszer látták: sehányszor.

Egy brossúra site pont az internet legnagyobb előnyét nem használja ki: az interaktivitást. A látogatóhoz beszél, de nem vele.

De számtalan hasznos feladatot is el tud látni, át tud venni a honlapod:

  • többet megtudhat a piacodról 
  • tesztelheti a marketing anyagaidat 
  • osztályozhatja, elemezheti potenciális ügyfeleidet 
  • ügyfélszolgálati feladatokat láthat el 
  • kezelheti a sajtókapcsolatokat 
  • támogathatja a viszonteladóidat 
  • értékesíthet automatikusan

... azaz csupa olyan feladatot láthat el, ami terheket, költségeket vesz le a válladról, hiszen gyorsabban, olcsóbban megvalósítja, mintha arra egy szakembert alkalmaznál.


7. HIBA: AZ ARC NÉLKÜLI CÉG

Pontosan az internet előzőkben említett közvetlen stílusa miatt természetes, hogy a látogatók szeretik tudni: kik is vannak a honlap mögött? Nem posztokról akarnak olvasni, hanem látni akarják, hogy ha kapcsolatba lépek ezzel a céggel, akkor ki fogja felvenni a telefont, ki fogja megválaszolni az email-emet?

Ezért tetszik nagyon pl. a Vatel rendezvényszervező iskola honlapja, ahol az egyik oldalon felsorolják a tanáraikat fotókkal, nevekkel, és ha rákattint a látogató az egyes tanárokra, akkor még egy kis biográfia is megjelenik.

Az ilyen trükkök teszik személyessé a honlapot és építenek bizalmat.

Vegyétek elő tehát a digitális kamerát, és készítsetek mindenkiről egy fotót. Minél emberibb, annál jobb. Nem kell nyakkendő, nem kell, hogy szépségversenyt nyerjen, csak egy emberi arc legyen, ami emberibbé teszi cégedet a honlapotok látogatói számára. Írjon mindenki magáról egy pár mondatot, és tegyétek fel mindenkinek az email címét, telefonszámát.


6. HIBA: ÉN ÉN ÉN!

Egy újabb típushiba: "ez a honlap rólunk szól". Aki letöltötte a Marketing Commando honlapjáról az "5 végzetes marketing hiba" c. tanulmányt (azok kapják ezt meg, akik nem csak az email címüket adják meg feliratkozáskor, hanem tisztességesen be is mutatkoznak...) azok már olvashattak erről bővebben egy más aspektusban.

Ugyanaz érvényes itt is: ha a honlapodon megszámolod, hogy hányszor fordul elő a "mi" típusú szó vagy kifejezés (mi, cégünk, nekünk, termékünk, rólunk, nálunk, stb.), majd megszámolod, hogy hányszor fordul elő az "Ön" szó valamely fajtája (Ön, önnek, vevőnk, partnerünk, stb.), akkor ne dőlj hátra, amíg ez utóbbi (Ön) duplán meg nem haladja az előbbit (én). Miért? Mert a látogatók kizárólag magukról, az ő problémájuk tükréből érdeklődnek céged iránt. Írj róluk, és inni fogják a szavaidat!

Milyen problémájuk lehet, amin céged enyhíteni tud? Milyen eredményre számíthatnak? Erről írj, és ne arról, hogy ISO9001-esed van, meg arról, hogy hány processzor van a termékedben - ez csak Téged érdekel, de hidd el: őket nem.


5. HIBA: HASZNOS TARTALOM = ZÉRÓ

A tartalom a leges-legjobb eszköz, ami egy honlapot sikeressé tehet. Hiába minden csillogó-villogó grafika, hang, animáció, a legújabb programozási trükkök. Ha a honlapon nincs olyan tartalom, ami érdekelné a látogatókat, akkor hamar elmennek és soha nem jönnek vissza.

Tartalom persze nem csak szöveg lehet, hanem kép, videó, hang is, ami feldobja, érdekesebbé és élvezhetőbbé teszi a honlapodat. Egy-egy rövid videó legjobb ügyfeleidről, amint a cégeddel való együttműködés előnyeit ecseteli. Egy letölthető mp3 fájl, ahol egy jó hangú kollégád elmagyarázza, hogy hogyan ismerje fel a látogató azokat a problémákat, amiken azután céged tud segíteni.

De a legegyszerűbb írni - jól megfogalmazva, emészthető méretű oldalakban átadni egy kicsit a tudásodból, mert az olvasóidnak már az is sok segítség lesz.

Erről is volt szó bővebben a legutóbbi számban, de ezt nem lehet eleget mondani: építs érdekes, releváns tartalmat, mert az hoz új látogatókat, és az hozza vissza újra meg újra a régieket.


4. HIBA: TÚL SOK A JÓBÓL

A webdesigner cégek mindig rá próbálnak majd beszélni Téged, hogy a legújabb technológiákat használd ki honlapodhoz. Ezekből volt már elég: a GIF animációk, a hangos oldalak, a frame-es (vagy keretes) szerkezetű oldalak, flash oldalak, intrók, dinamikus HTML és sorolhatnám. Elárulok egy titkot: ezek nem Neked jók, hanem csak a webdesignernek.

Nemrég az egyik legnagyobb magyar webdesigner cég egy konferencián azt javasolta, hogy 2-3 évenként minden cég cserélje le a honlapját, hogy alkalmazni tudja a legújabb technológiákat.

Szerintem nem érdemes. Akkor érdemes lecserélned a honlapodat, ha az nem működik (azaz nem tölti be a stratégiai célját). A technológiákban pedig mindig azt kell alkalmazni, amit a látogatók többsége használni tud. Naná, hogy a webdesignerednél a leggyorsabb gépek, a legnagyobb felbontású monitorok, a legújabb programok működnek. De a látogatóid többsége még ma is 2-3 éves, 500 MHz-es processzorokon és 800x600-as felbontású monitorokon nézi a honlapodat - ami így lehet, hogy számára teljesen élvezhetetlen.

Ezt kivédeni nagyon egyszerű: tervezz mindig arra a platformra, ami a legelterjedtebb a célcsoportodban. Ezt pedig a webdesignerednek tudnia kell, ha máshonnan nem, akkor a látogatási statisztikáidból, ami megmutatja, hogy milyen operációs rendszerű, milyen képernyő-felbontású gépekről nézik a honlapodat leggyakrabban.


3. HIBA: A LABIRINTUS

Megdöbbentő, de egy honlap célja nem mentális kihívást állítani szegény látogató elé, hogy az oldalak és aloldalak szövevényében meg tudja-e találni az őt érdeklő információt. Ennek ellenére sok honlap navigációja olyan kusza, hogy az már magában elrettentő.

Az első és legfontosabb szempont, amivel ezt az előnyére lehet fordítani, hogy milyen kérdésekkel érkeznek a látogatók a honlapra? Ők hogyan gondolkodnak? Hogyan keresnek információt? Az ő logikájuk jó eséllyel eltér a Tiedtől.

Ennek az egyik szép példája a mobiltelefonos honlapok. A Siemens vagy a Samsung oldalán - ahol legalább 2 kattintás, mire az első telefon megjelenik - úgy sorolták fel a telefonokat, hogy abban semmi logika nincs a vásárló számára.

A Motorola oldalán viszont felhasználói csoportok szerint vannak felsorolva a telefonok, így aki ide látogat, sokkal könnyebben tud navigálni, választani.

Próbálj meg tehát a látogatód bőrébe bújni, és úgy alakítani a honlapod térképét, hogy az az ő gondolkodásukat, keresési logikájukat kövesse és ne a cégedét.


2. HIBA: ÉS A RÉGI VEVŐRE KI GONDOL?

Nem csak az internetre, hanem általánosan a cégek marketingjére is igaz, hogy sokkal többet költenek, sokkal jobban fókuszálnak új vevők szerzésére, mint a régiek megtartására, kiszolgálására. Pedig ez ám az igazi költséghatékony marketing!

Hogyan szolgálja ki a honlapod a régi vevőidet? Próbál megoldást nyújtani azokra a problémákra, amikkel vevőid inkább céged ügyfélszolgálatához, vagy vezetőihez fordulnak?

Nézd végig a honlapodat úgy, hogy közben egy régi vevőd fejével gondolkodsz. Nyújt a honlap számára hasznos információkat, könnyen használható szolgáltatásokat? Tud rajta reklamálni, tud rajta érdeklődni?

Milyen kérésekkel, kérdésekkel, panaszokkal, visszajelzéssel szokták cégedet felhívni a régi vevők? Ha ezeket összegyűjtöd, a honlapon összeállíthatsz egy támogatási részt, aminek így nem csak a régi ügyfelek fognak örülni, de az ügyfélszolgálat is, akinek sok munkát vehetsz le a válláról.


... És végül a legnagyobb hiba:


1. HIBA: KÉSZ AZ OLDAL, HÁTRADŐLHETÜNK!

A legtöbb új internet oldalhoz nem készül marketing terv, ami a látogatók beterelését és számuk folyamatos növelését célozná.

Maguktól nem fognak ám jönni. Ahhoz, hogy célcsoportod felmenjen az oldaladra, pontosan meg kell nekik mondani, hogy miért jó az nekik, és hol találják az oldalt.

Mielőtt a honlap elkészül, már tudnod kell, hogy ki lesz a célcsoportja (különben hogyan optimalizálod rájuk a honlapot, igaz?). Ha tudod, ki a célcsoport, akkor már a honlap tervezése alatt el kell kezdeni kidolgozni olyan marketing programokat, amik becsalogatják őket.

Ennek számos online eszköze van az alig működő reklámcsíkoktól (banner) kezdve a már jobb eredményeket elérő linkcsere programokon át a keresőkre való optimalizációig, vagy a keresőszavak megvásárlásáig.

Offline, azaz interneten kívül pedig a hagyományos marketing eszközökkel lehet látogatókat szerezni: direct mail-lel, hirdetésekkel, szórólapokkal, nyereményjátékokkal, stb. Mindez olyan fontos, hogy a közeljövőben a Marketing Magazin egy teljes száma azzal fog foglalkozni, hogy milyen marketing eszközökkel szerezhetsz látogatókat a honlapodra.

© 2003, Marketing Commando! - minden jog fenntartva.

Duplázd meg Te is a vevőid számát!

Iratkozz fel Wolf Gábor "Hogyan duplázd meg vevőid számát 97 nap alatt - vagy hamarabb" c. ingyenes email tanfolyamára, amelyet megpakolunk a legújabb marketing tanácsokkal, tippekkel, eszközökkel. 

Ezeket azonnal használhatod céged bevétele és profitja növelésére, ügyfélköre bővítésére!

Feliratkozom az ingyenes, 97 napos vevőduplázó programra >>