Sok megosztást akarsz kapni? Használd ezeket a poszt típusokat

Szerző: Wolf Gábor

2017-05-16

A mai témánk, hogy hogyan írj olyan posztot, amit egyszerűen meg kell osztani.

Miért fontos téma? Miért kell, hogy olyan posztokat írj amit megosztanak?

Ha posztolsz a céges Facebook oldaladon, akkor annak az organikus elérése (azaz anélkül, hogy fizetnél) egy 1000 fős követői tábornál nagyjából 10-20 fő, azaz 1-2%. Hiába építettél fel egy közösséget, ha a posztjaidat nem látják, igaz?

Ökölszabály: amikor egy posztot promotálsz, akkor ki lehet választani, hogy kinek mutassa a Facebook posztot: követőidnek, követőidnek és ismerőseinek vagy egyéb beállítás. Én az elsőt ajánlom neked.

Ha kiposztolsz valamit a Facebookon, azt csak nagyon kevesen látják. A Facebook tavaly kijelentette, hogy még jobban csökkenti fogja a céges Facebook oldalak elérését, azért, hogy a hírfolyamokban a barátok, ismerősök posztjait lásd. 

"Kivéve, ha olyan posztjaid vannak, amit a rajongóid megosztanak"

– ez alapján azt látja a Facebook, hogy magas a megosztás, tehát érdekes a téma. Olyan, amit az ember a barátaival is szívesen megoszt és emiatt a Te általános elérésedet (valamint a többi posztodét is) megemeli. Hozzá kell szokni, hogy a megosztott posztok gázpedáljára kell rálépni. Itt arról van szó, hogy mennyibe kerül elérni egy rajongódat, ez tipikusan 1 cent / rajongó. Ha jó a megosztás, akkor lehet, hogy a felére csökken az egy főre jutó költség. 10 000 fő esetén havi tízezreket spórolhatsz meg, 100 000 fő esetén akár százezer forintokat is, a felszabadult összeget pedig másra tudod költeni: több rajongó elérése, új munkatársak felvétele.

Poszt javaslatok

Megmutatok egy módszert, amivel olyan posztot tudsz írni, amit sokan megosztanak, majd mutatok példákat is – próbálj meg Te is ezen alapján minden egyes típusra a saját vállalkozásod kapcsán 1-1 posztot írni.

1. Rövid kérdések

Tégy fel rövid kérdéseket:

  • Facebook vagy Twitter? 
  • TV2 vagy RTL Klub? 
  • Apple vagy PC? 
  • Papírkönyv vagy e-book? 
  • Vígjáték vagy akció? 

Amikor ennyire egyszerű kérdést teszel fel, az két dologra jó: ömleni fognak a kommentek, valamint ha olyat kérdezel, amivel valaki szívesen dicsekszik, akkor azok az emberek meg is osztják. Miért osztanak meg? Olyan a poszt, mint a pletyka, amit szívesen továbbad. 

  • konzervatív vagy casual? – öltözködés
  • modern vagy népi ékszer?
  • arany vagy ezüst?
  • magántanár vagy csoportos tanfolyam?
  • megcsalás vagy hűség?
  • Linux vagy Windows?
  • Halogatsz vagy tudatosan osztod be az idődet?
  • Zsebbélyegző vagy asztali bélyegző?
  • Bevonómassza vagy valódi csokoládé?
  • Bőrönd vagy utazótáska?
  • Zenekar vagy DJ?
  • Tankönyv vagy videótréning?

Látjátok, nagyon egyszerű, de működőképes.

2. Valamilyen meglepő tény

Van-e a cégeddel, termékeddel, iparágaddal kapcsolatban valamilyen meglepő tény, amit szívesen meg is osztasz az ügyfeleiddel?

Például a marketing szó 1884-ben jelent meg először egy értelmező kéziszótárban az Oxford Dictionary-ben, akkor vált annyira fontossá, hogy bevegyék. A branding, a márkázás szó eredeti jelentése az, amikor a cowboyok egy sütővassal belesütötték saját márkájukat, névjegyüket a teheneikbe, megmárkázták őket.

Tudjátok, hogy a szappanopera honnan ered? 1933-ban a Procter&Gamble rádiójátékokat szponzorált azért, hogy azokban szerepeljen valahogy a szappan szó, illetve az adás előtt legyen egy szappan reklám – az általuk szponzorált játékokat ezután szappanoperának kezdték hívni. 

Az első újsághirdetés 1836-ban jelent meg a Le Press-ben, Franciországban – ez volt az első újság, ami lehetővé tette, ha fizetsz, akkor bekerülhess az újságba. 

A kérdés az, hogy milyen meglepő vagy érdekes tény van a szakmáddal, iparágaddal kapcsolatban, amit ki tudsz posztolni.

A mechanikája, hogy amikor a vevők elolvasnak egy ilyet, akkor szeretik továbbadni, mert úgy gondolják, hogy ezzel jót tesznek másokkal. Van olyan is, aki folyton szelfiket rak ki, őt az motiválja, hogy lássák rajta, hogy ő milyen jól értesült.

  • Tudtad, hogy egy sárközi gyöngy gallérba akár 10000 gyöngyöt is bele kell fűzni?
  • Tudtad, hogy a szépség és a bőrápolás szinte egyidős az emberiséggel?
  • Tudtad, hogy a Microsoft Excelt fejlesztő csoport vezetője magyar volt?
  • Tudtad, hogy a nemesfém ékszereket csak a nemesek hordhatták – innen a neve?
  • Tudtad, hogy a coach szó eredeti a kocsi?
  • Tudtad, hogy több, mint 500 török eredetű magyar szavunk van?
  • Tudtad, hogy nem létezik spontán peteérés?

3. Nyílt levél

Történik valami érdekes dolog, amiről a vevőid tudnak. A közelmúltban ilyen volt, amikor Kovács Ákos a női princípiumról beszélt (2016-os volt ez az előadás - szerk.), vagy a taxisok tüntetése. Régebben volt egy buszvezető, aki szórakoztatta az embereket, aztán kirúgták. 

Ilyenkor itt a lehetőség, hogy írj nekik egy nyílt levelet: az Übernek, a taxisoknak, egy celebnek. 

Van egy szakterületed, azt emeld ki, legyen meg a szakmai kötöttség, pl. egy adott celeb vagy politikus nem úgy ügyel az adataira, mint ahogyan kellene (ha adatvédelmi céget vezetsz).

Nyílt levél az üres stadionok vezetőihez – hogyan tölthetnék meg?

Tudni kell, hogy mit néznek az emberek – mit tartanak érdekesnek, ergo miről érdemes írni? Ha például kereskedő típus vagy, ez felemel Téged véleményvezérré, sőt mivel aktualitás, mindenki odafigyel rád. És mivel jót fogsz írni, egy új megközelítést, ezért sokan meg fogják osztani.

4. Írj a közösségi médiáról!

Mindig óriási a megosztottsága, de a trükk, hogy célközönségedről írj: hogyan Facebookozik egy vállalkozó. Hogyan Facebookozik egy sportoló, netán, aki gyúr (ő pl. két súlyzós sorozat között posztol). Hogyan Facebookozik egy elfoglalt középvezető. A lényeg, hogy amikor ezt leírod, akár egy fotón vagy rajzon jeleníted meg, írd le, hogy a célközönséged milyen – imádják, ha valami róluk szól. 

Ha felemeli őket vagy kicsit ironikusan szól róluk, szívesen meg is fogják osztani. Például egy marketing szakértő hogyan Facebookozik/Twitterezik/ad elő/készül? – akár fricska, akár vicces, meg fogom osztani, mert tetszik, hogy valami rólam szól.

  • Mennyit Facebookozik aki párkapcsolatban él?
  • Hogyan Facebookozik egy anyuka?

5. Emeld fel a vevőidet!

Ma van a rendszergazdák napja, éljenek – oszd meg, ha nálatok is dolgozik rendszergazda. Éljenek a vállalkozók, a titkárnők – oszd meg, ha neked is van titkárnőd.

Amikor tini voltam, emlékszem, hogy a szüleim baráti társaságában téma volt egy ismerősünk, egy nagyon jóképű pasi volt. Feleségül vett egy idősebb, nem ugyanolyan kategóriájú nőt – erről ment a tanakodás állandóan, hogy mit tud az a nő. Mindenki "arra" gondolt, és csak évekkel később értettem meg, hogy mi volt a titok: a felesége ELFOGADTA őt olyannak, amilyen. Nem megváltoztatni akarta, nem piszkálta, hogy "miért nem vagy jobban ilyen vagy olyan." És ennek nagyobb ereje van, mint bármi másnak egy kapcsolatban.

Mindenki arra vágyik, hogy elfogadják olyannak, amilyen, és hogy akár időként meg is dicsérjék azért, amilyen.

Ott vannak az alkalmazottaid, valószínűleg Te is úgy vagy vele, hogy akkor szólsz nekik, amikor valamit rosszul csinálnak. Egy igazán jó vezető, házastárs, véleményvezér észreveszi, amikor valamit az embere / közössége jól csinál és megdícséri, felemeli őket. Annyira egyszerű, de mégis annyira kevesen csinálják – főleg a jó vezetők. Aki ma a követőd, örülni fog neki, Te pedig egyedi leszel tőle, ergo időnként dicsérd meg őket, emeld ki egy-egy jó tulajdonságukat. Ezeket kommentelni fogják, meg fogják osztani.

A legtöbb megosztást, lájkot és hozzászólást azok a posztok kapják, amikor gratulálunk levizsgázott növendékeinknek.

6. TOP 10 listák

Ezek a listák olyanok, hogy az emberek szeretik elolvasni, mert valami jópofa dolog. Apró trükk: kezdődjön 10-el, majd menj le 1-ig – a figyelem fennmarad. Egy nagyon jó reklámszöveg vol ezt: 

Top 10 párkapcsolati hiba, amit férfiak és nők is elkövetnek, és a listán a 3. pont ugyanaz. 

Sokáig futott, mert jól ment. Pár példa, minta:

  • Top 10 kérdés, amit kapunk és azokra a válaszok.
  • Top 10 hiba, amit vállalkozók, anyukák, fejfájósok, babaruha vásárlók, 40 feletti férfiak elkövetnek.
  • Top 10 baki
  • Top 10 kifogások, hogy miért nem volt idő tanulni a vizsgára
  • Top 10 legextravagánsabb partiöltözék.

7. Aktuális egyedi nézőpontból

Emlékszel az Uber-taxi ügyre? Miről szóltak a posztok: vagy az innovációról, vagy hogy a taxisok hogyan csalnak. Ha Te találsz valami egyedi nézőpontot, akkor megosztott leszel – például az előző ügyben nem láttam, hogy bárki posztolt volna az üzleti modellről vagy hogy hogyan öltözködnek az Uberesek, a taxisok, esetleg hogyan szolgálják ki vevőiket. Arról sem találtam cikket, hogy kinek volt jobb az applikációja, milyen autókat használnak. Biztos van olyan aspektus, ami a vállalkozásodhoz kapcsolható. 

Egyrészt olyan témáról írsz, ami aktuális, de ezen felül olyan szemszögből kell megvilágítani az ügyet, amiből addig senki. 

Például nálunk a Marketing Commandonál a legtöbbet megosztott poszt volt, amikor Conchita Wurst nyerte meg az Eurovíziós Dalfesztivált – mindenki arról írt, hogy ő egy szakállas nő, vagy egy szakállas nőimitátor. Ránéztél és mindenki meghökkent, mindenki erről írt. Én arról írtam, hogy az Eurovíziós Dalverseny célközönségének magja a melegek, ők imádták a dívát. A húgom, Wolf Kati ott volt az Eurovízión 2011-ben, beszélt a rajongókkal, mesélt nekem róluk, tőle tudom ezt. Ha tudod ki a célközönséged, akkor ők mindenkihez elviszik a hírt. Tessék, Mórickának mindenről a marketing jut az eszébe.

8. Valamilyen fontos ügy

Sokat megosztott posztunk volt 2 éve a véradás. Mindenki, aki vért adott és posztolt egy fotót, annak elküldtem a könyvemet ingyen. Lehet, hogy van egy olyan kampányod, amihez ha teszel egy jó ügyet (minden vásárlásból x forint egy alapítványhoz kerül) már is elkezdik megosztani. Emellé egy bónusz: "melyik alapítványhoz küldjem a pénzt az alábbi 3 közül?", akkor sok hozzászólás, sok megosztás születik. 

Nemrég láttam, hogy egy gazdag üzletember kiposztolta, hogy új hajót vett és megkérdezte, hogy mi legyen a neve. Azt írta, minden javaslatért adományozott egy dollárt egy alapítványnak. Ez azért jó, mert minden cégnek jó, ha kiáll egy jó ügy mellett (CSR – corporate social responsibility, a vállalatok társadalmi felelősségvállalása). Az adakozásnak van egy olyan járulékos eredménye, ami miatt mindenkinek jó lesz az élete – annak is, aki ad és annak is, aki kap.

9. Rejtvény

Kiposztolsz egy képet: „Találd meg a képen az iPhone-t. Ne mondd meg, ne jelöld be – oszd meg vagy írd be kommentbe, hogy megtaláltad-e.” Lehet akár matekpélda is. Lehet, hogy egy terméked egy kis részletét kiposztolod. Székely Viktor, az AV Advice-tól, a konferenciáinkon az audió-videót csinálja, gyakran teszi, hogy egy fura felületet kiposztol és ki kell találni, hogy mi az. "Ha rájössz a megoldásra, akkor oszd meg, de mondd meg a megoldást." - tessék, már meg is osztották. Miért? Mert dolgoztak a poszttal és aztán büszkék, hogy megoldották a rejtvényt.

10. Valld be

A nagylelkűség nem csak azt jelenti, hogy sokat adakozunk. Az is nagylelkűség, ha a hibáinkkal kapcsolatban őszinték vagyunk, mert így mások tanulhatnak belőle. Ha van valami, amit rosszul csinálsz vagy csináltál, valld be. Mindenki mit szeretne kirakni: milyen vagy csúcsformádban (mit eszel, mit látogatottál meg, a legszebb fotó Rólad). 

Ehelyett mi az óriási vágya az embereknek? Hogy mások gyengeségét is megtudják. Lehet, hogy én szuper pozitív vagyok, de nekem is vannak rossz pillanataim, amikor nem tudom, mit csináljak, vagy el vagyok keseredve. 

Légy őszinte ezzel kapcsolatban, hiszen a követőidnek is vannak hibáik és nagyon szeretik, ha valaki belátja, hogy neki is van. Óriási reakció lesz rá és még jobban elfogadnak Téged, mint vezetőt – még hitelesebb leszel, és még közelebb kerülnek hozzád.

11. Itt egy könyv!

Oszd meg, ha olvastad és írd meg, hogy mi volt számodra az első számú lecke, a kedvenc fordulat, a kedvenc szereplő. Mindenki szeret dicsekedni, ha elolvasott egy könyvet. És mindenki szereti, ha könyvekkel, könyv olvasással asszociálják.

12. Egészítsd ki!

Nagyon egyszerű és nagyon megosztós. Pl:

EGÉSZÍTSD KI:

  • a kedvenc könyvem a ______
  • eddig ____ db városban éltem, 
  • a fogorvosnál a _______-tól félek a legjobban, 
  • a kedvenc marketingeszközöm a _______

Ezek után rengeteg kommentet fogsz kapni, ami jó pont, hogy gyakrabban jelenjen meg a poszt. A matektanulás számomra ____ Az sem baj ha vicces a megoldás.

13. Sztori

Ez egy kicsit bonyolult és nem lehet olyan gyorsan ellőni. De, az összes posztunk közül és minden olyan ügyfelünknek is, akiknek rálátunk a Facebook csatornájára, azok közül is a sztorik a legnépszerűbbek. A legosztottabb bejegyzések a sztorik, a rövid történetek, a példabeszédek. Olvass Naszreddin hodzsát, vagy Buddhát. Fontos, hogy olvasd ezeket és gyűjtsd őket. Írd le, hogy mi történt veletek.

Például én pont katona voltam a csernobili atomkatasztrófa idején. Minden reggel rutinmérést kellet végezni egy Geiger-Müller-számlálóval (ami a radioaktivitást méri). Egy nap kilengett. Nem értettük, miért, akkor mér teljes hírstopp volt. A társaim engem kérdeztek, hogy ez mi a fene lehet (én villamosmérnöknek készültem). Ez a sztori az egyik legtöbb megosztást kapott posztunk lett.

Hogyan költöztünk ki az USA-ba, ez 2016 tavaszán/nyarán volt. Hogyan készítette elő a Motorola az érkezésünket - Limuzin várt a reptéren, a már kibérelt lakásunkhoz vitt, ahol a hűtőt megtöltötték az érkezésünkhöz, a ház előtt várt a bérelt kocsink, a konyhaasztalon a kocsikulcs és egy levél – eszméletlen sok lájk és megosztás jött rá. 

Volt a sztori, amiben a ’70-es években két reklámügynökség vezetője ment valahova taxival és a taxis elkezdett velük beszélgetni. Megkérdezte, hogy mivel foglalkoznak, mondták, hogy reklámokkal. Erre azt mondja a taxis: „Rám nem hatnak a reklámok!” Az egyik reklámszakember rákérdezett, hogy milyen fogkrémet használ. A taxis azt felelte, hogy Colgate-t, de csak azért mert a munkája miatt naponta csak kétszer tud fogat mosni. Mit gondoltok, mi volt akkoriban a Colgate reklám üzenete? "Colgate: annak, aki naponta csak kétszer tud fogat mosni." :)

Egy kedvenc sztorim, amikor az IBM aligazgatója elrontott egy jelentős projektet, 10 millió dolláros veszteséget okozva a cégnek. Másnap megy be a céghez, már pakolja össze a cuccait, mert tudja, hogy ki fogják rúgni. Egyszer csak megjelenik a fővezér titkárnője, hogy a fővezér beszélni akar veled. Emberünk felmegy hozzá, majd a fővezér azt mondja: „Már hogy akarnálak kirúgni, épp most invesztáltam 10 milliót a képzésedbe!” Ez egy csúcs történet arról, ha el akarod mondani, hogy szabad hibázni.

Ezek a történetek kapják mindig a legintenzívebb lájkokat, kommenteket, megosztásokat. 

Feladat: válassz innen pár olyat, ami tetszik, amiről azonnal eszedbe jutott egy poszt, és tedd ki! És aztán hetente egyszer-kétszer posztolj ilyen típust, ami sok megosztást kap. Elég gyakorlatias? :)

+1 BÓNUSZ TIPP

Használd a Karma trükköt: aki sokszor oszt meg posztokat, az érdemli meg leginkább, hogy az ő posztjait is megosszák, ugye? (*kacsint*) Szóval köszönöm, ha ezt nem csak lájkolod, de meg is osztod.

A legfontosabb linkek:

Katt ide az eredeti Facebook videóhoz (rengeteg kommenttel) >>
A videó felvétele a YouTube-on >>
mp3 letöltés a SoundCloud-ról (az előadás hanganyaga) >>

Legyél te az első,

aki ezt a blogot olvassa!

Kérem a Marketing Commando hírlevelét, benne híreket újdonságokról, ütős marketing technikákról, valamint a Marketing Commando által meghirdetett rendezvényekről, tananyagokról és egyéb akciókról, hogy semmiről se maradjak le, amivel növelhetem a versenyképességemet! Feliratkozásommal elfogadom az Adatvédelmi irányelveket.